W 2023 roku przewiduję kurs w nowej, hybrydowej formule przetestowanej w ramach zajęć specjalizacyjnych dla studentów Stosowanej Psychologii Zwierząt na UW, które prowadzę od 2020 roku.
Dotychczasowe edycje kursu:
- 2013 – Śląsk, szkolenie współprowadzone z Petsmile
- 2016 (styczeń) – Śląsk, edycja I
- 2016 (listopad) – Śląsk, edycja II
- 2017 (maj) – Lublin, edycja III
- 2017 (czerwiec) – Warszawa, edycja IV
- 2018-2019 (grudzień-marzec) – Śląsk, edycja V (rozszerzona)
- 2020 (lipiec) – Kraków, edycja VI (rozszerzona)
- 2020 (wrzesień-październik) – Warszawa, edycja VII (rozszerzona)
- 2021 (styczeń-czerwiec) – kurs online
- 2020-2021 (listopad-styczeń) – kurs w ramach zajęć specjalizacyjnych SPZ UW
- 2021-2022 (listopad-styczeń) – kurs w ramach zajęć specjalizacyjnych SPZ UW
- 2022-2023 (listopad-styczeń) – kurs w ramach zajęć specjalizacyjnych SPZ UW
Szczegóły kursu (edycje V – VII):
Liczba godzin: 48 (stacjonarny kurs z obszaru kynoedukacji i animacji)
Cel biznesowy:
Możliwość poszerzenia oferty działalności o zajęcia edukacyjne dla różnych grup wiekowych, prowadzone w różnych formach (zajęcia lekcyjne, festyn, zajęcia w świetlicy etc.). Pozyskanie nowych klientów indywidualnych i biznesowych.
Cele edukacyjne:
W obszarze wiedzy:
- Poszerzanie wiedzy na temat relacji między dziećmi i psami
- Poszerzanie wiedzy na temat prawidłowych zachowań w obecności psów
- Poszerzanie wiedzy na temat aktywnych metod nauczania
- Poszerzenie wiedzy z zakresu dobrostanu psa w edukacji
W obszarze umiejętności:
- Rozwijanie umiejętności przekazywania dzieciom wiedzy kynologicznej
- Rozwijanie umiejętności projektowania oraz prowadzenia gier i zabaw edukacyjnych
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas zajęć
- Rozwijanie umiejętności przygotowania psa do pracy z klientami w obszarze edukacji
W obszarze postaw:
- Zwiększanie świadomości zagrożeń w relacjach dziećmi z psami
- Budowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy edukatora
- Zwiększanie świadomości postrzegania psów przez dzieci i odwrotnie
Ramowy program szkolenia stacjonarnego:
🗓️Zjazd I
Blok dotyczący wiedzy kynologicznej: jaką wiedzę przekazywać (i dlaczego); gdzie jej szukać; jak ją selekcjonować pod kątem zajęć.
🗓️Zjazd II
Blok dotyczący pracy z dziećmi: jak pracować z grupą, jak angażować wszystkich uczestników zajęć, jak projektować zajęcia dla poszczególnych grup.
W ramach tego zjazdu uczestnicy odbywają 8-godzinne szkolenie z animacji.
🗓️ Zjazd III
Tworzenie scenariuszy zajęć i etiudy trenerskie
Szczegółówy program szkolenia:
Zjazd I: Wiedza kynologiczna w kontekście kynoedukacji (warsztaty) (16h).
Harmonogram (dzień pierwszy):
Przedmiot / temat zajęć | Liczba godzin |
Zapoznanie, zestawienie różnych oczekiwań uczestników, przedstawienie specyfiki kursu w kontekście tych oczekiwań, weryfikacja wyjściowego stanu wiedzy | 2 |
Cele edukacji kynologicznej – warsztaty | 1 |
Wpływ emocji na zachowanie – emocje psa, emocje człowieka | 1 |
Potrzeby i komunikacja psów | 2 |
Komunikacja psów w kontekście kynoedukacji | 1 |
Dyskusja | 1 |
Harmonogram (dzień II):
Przedmiot / temat zajęć | Liczba godzin |
Agresja – czym jest, jakie są jej źródła (zachowania agresywne – typy, przyczyny ; kiedy agresję można przewidzieć; drabina agresji – podstawy przewidywania zachowań agresywnych) | 1 |
Trudności komunikacyjne na linii pies – człowiek: błędne interpretacje komunikatów, mity | 2 |
Zachowania niebezpieczne i bezpieczne w kontakcie z psem (wywoływanie poczucia zagrożenia u psa; instynkt łowiecki; szanowanie strefy komfortu psa; umiejętne operowanie gestami, głosem i dotykiem) | 2 |
Poszukiwanie kluczowych obszarów do pracy edukacyjnej – warsztaty | 1 |
Podsumowanie | 1 |
Zjazd II: Praca z grupą w praktyce kynoedukatora, animacja zajęć dla dzieci (16h).
Harmonogram (dzień pierwszy):
Przedmiot / temat zajęć | Liczba godzin |
Wpajanie uczniom właściwych postaw wobec psów (uczenie wielozmysłowe: zapewnianie właściwych doświadczeń; oddziaływanie na wyobraźnię: tworzenie historii; kotwiczenie pozytywnych wzorców i skojarzeń) | 2 |
Sytuacje trudne dotyczące uczenia dzieci zachowań wobec psów (konflikt dziecko-rodzic związany z obecnością/nieobecnością psa w domu; sprzeczne komunikaty z otoczenia; wyuczony lęk wobec zwierząt; agresja wobec zwierząt; inne) | 2 |
Analiza grupy docelowej (do kogo zamierzam kierować zajęcia, jakie będą warunki, jaka jest specyfika grupy, co muszę uwzględnić, czego muszę się dowiedzieć przed przedstawieniem oferty) | 1 |
Praktyczne aspekty prowadzenia zajęć o psach | 1 |
Pytania uczestników, omówienie najczęstszych błędów i problemów | 2 |
Harmonogram (dzień II):
Przedmiot / temat zajęć | Liczba godzin |
Witanie się jako budowanie relacji | 1 |
Komunikacja i zasady pracy w grupie | 1 |
Zabawy integracyjno – poznawcze oraz energizery | 2 |
Gry fabularne | 1 |
Zabawy plastyczne | 1 |
Zabawy muzyczne i ruchowe | 1 |
Baza wiedzy i podsumowanie | 1 |
Zjazd III: Projektowanie scenariuszy zajęć, etiudy trenerskie (16h)
Harmonogram (dzień pierwszy):
Przedmiot / temat zajęć | Liczba godzin |
Kogo chcę przyciągnąć i dokąd chcę z nim zmierzać? Tworzenie oferty | 2 |
Tworzenie scenariuszy zajęć dla dzieci: Określanie celów Wybór materiałów pomocniczych i poszukiwanie inspiracji na zajęcia Planowanie aktywności uczniów | 2 |
Projektowanie konkretnych ćwiczeń – warsztaty | 2 |
Prezentacja ofert – warsztaty | 2 |
Harmonogram (dzień drugi):
Przedmiot / temat zajęć | Liczba godzin |
Pokazowe zajęcia w wykonaniu uczestników + informacja zwrotna od grupy | 2 |
Pokazowe zajęcia w wykonaniu uczestników + informacja zwrotna od grupy | 2 |
Pokazowe zajęcia w wykonaniu uczestników + informacja zwrotna od grupy | 2 |
Pokazowe zajęcia w wykonaniu uczestników + informacja zwrotna od grupy | 1 |
Podsumowanie | 1 |
Efekty usługi (produkty), efekty uczenia się/kształcenia:
Wiedza:
- Słuchacz wie, jak funkcjonują emocje u ludzi i zwierząt
- Słuchacz zna pojęcie dobrostanu zwierząt, zarówno w kontekście treści, które będzie przekazywać uczniom, jak i w kontekście aranżowania spotkań dzieci ze zwierzętami
- Słuchacz zna najważniejsze aspekty komunikacji psów
- Słuchacz zna pośrednie i bezpośrednie przyczyny pogryzień
- Słuchacz zna najważniejsze metody zapobiegania pogryzieniom
- Słuchacz zna kluczowe potrzeby psa i metody uczenia na ich temat
- Słuchacz zna zasady nawiązywania relacji z grupą podczas zajęć edukacyjnych
- Słuchacz zna ćwiczenia aktywizujące grupę
- Słuchacz zna zasady bezpieczeństwa dotyczące prowadzenia zajęć dla dzieci i młodzieży
Umiejętności:
- Uczestnik potrafi świadomie zaplanować zajęcia edukacyjne
- Uczestnik potrafi rozpisać szczegółowy program zajęć, z uwzględnieniem ich celu i metod jego realizacji
- Uczestnik potrafi zaprojektować ćwiczenia edukacyjne
- Uczestnik potrafi dobrać materiały i narzędzia do różnych scenariuszy zajęć
- Uczestnik potrafi dopasować scenariusz zajęć do określonej grupy docelowej
- Uczestnik potrafi przedstawić ofertę zajęć potencjalnemu klientowi
- Uczestnik potrafi przeprowadzić samodzielnie zaprojektowane zajęcia z wykorzystaniem metod aktywizujących
- Uczestnik potrafi elastycznie reagować na sytuacje wydarzające się podczas zajęć
Kompetencje społeczne:
- Uczestnik potrafi zaadaptować nabyte umiejętności do samodzielnie wyznaczonych celów
- Uczestnik potrafi samodzielnie zaprojektować zajęcia edukacyjne i je przeprowadzić
Efekt biznesowy:
Uczestnik dysponuje wiedzą, umiejętnościami i narzędziami pozwalającymi poszerzyć ofertę firmy o zajęcia edukacyjne dotyczące psów, skierowane do różnych grup docelowych, jak również o zajęcia wspierające terapię osób o specjalnych potrzebach rozwojowych.
Sylwetki trenerów:
Magdalena Warońska
- Socjolog, psycholog, specjalizuje się w relacjach pomiędzy ludźmi i psami.
- Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Śląskiej Akademii Liderek
- Zawodowo prowadzi szkolenia od 2008 roku
- Właścicielka Centrum Edukacji Kynologicznej Dog Mind. Specjalizuje się w relacjach między psami i ludźmi oraz w tropieniu użytkowym.
- Od 2011 roku zajmuje się profilaktyką pogryzień ludzi przez psy.
- Współtwórczyni projektu „Uwaga! Dobry Pies” realizowanego pod patronatem Mazowieckiego Kuratorium Oświaty.
- Przez ponad 3 lata zawodowo i naukowo związana z Zakładem Psychologii Zwierząt UW.
- Przez 6 lat aktywna wolontariuszka (i koordynatorka projektów) Stowarzyszenia Zwierzęta Ludziom zajmującego się dogoterapią.
- Autorka pracy magisterskiej i publikacji naukowej na temat osobowości psów oraz pracy magisterskiej na temat funkcjonowania psów w przestrzeni publicznej miasta. Uczestniczka licznych warsztatów i seminariów o tematyce kynologicznej oraz kursów z obszaru trenerstwa.
- Jej „konik” to zagadnienia dobrostanu zwierząt oraz komunikacji i zdolności poznawczych psów.
- Przewodniczka Drakkara, który uczestniczy w zajęciach edukacyjnych dla dzieci.
Marta Walicka
- Właścicielka Media Mix Stories: https://martawalicka.pl/
- Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego i Warszawskiego
- Specjalistka w obszarze budowania zespołu, szkoleń miękkich i animacji
- Autorka e-booka dla animatorów
- Od wielu lat organizuje małe i duże (a nawet bardzo duże) eventy
- Autorka licznych, autorskich scenariuszy gier i zabaw dla dzieci